چطور با خودرو دنده اتومات رانندگی کنیم؟

اتومبیل هایی که دارای دنده اتوماتیک هستند، هم برای کسانی که به تازگی گواهینامه گرفته اند و هم باتجربه ها گزینه محبوبی به شمار می روند. چون معمولا رانندگی با آن ها ساده تر از گیربکس های دستی است و می توانند برای سفرهای طولانی انتخاب مناسب تری باشند. در این مقاله به آموزش ساده رانندگی با دنده اتوماتیک پرداختیم و تفاوت های آن با دنده دستی را بررسی کردیم. با ما در نیم کلاج همراه باشید.

رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک

قدم اول، آماده شدن برای رانندگی

قدم اول پس از ورود به وسیله نقلیه همیشه بررسی تمام نکات ایمنی است. تنظیم صندلی، آینه ها و بستن کمربند نکاتی هستند که پیش از این نیز در استفاده از خودرو دنده ای رعایت می کردید. این موارد هیچ تفاوتی به هنگام استفاده از دنده اتومات نمی کند. پیش از ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم اگر قصد تقویت مهارت رانندگی خود را دارید، در دوره های آموزشی نیم کلاج که جهت آموزش رانندگی برای کسانی که گواهینامه دارند، ترتیب داده شده شرکت کنید.

4 دنده اصلی خودروهای دنده اتوماتیک

بیشتر گیربکس های اتوماتیک ۴ دنده دارند:

  • پارک (P): این دنده زمانی استفاده می شود که سیستم انتقال قدرت خاموش است و خودرو در حالت پارک قرار دارد
  • دنده عقب (R): مشابه دنده دستی، این جا هم برای رانندگی به صورت دنده عقب، باید خودرو را در دنده R قرار دهید
  • خلاص (N): حالت خلاص دنده اتومات نیز همانند خودرو های معمول عمل می کند و اتومبیل را در حالت خلاص قرار می دهد. زمانی از این دنده استفاده می شود که نیازی به کنترل سرعت خودرو وجود نداشته باشد.
  • حرکت (D): دنده D وضعیت حرکت در خودرو های گیربکس اتومات است که وسیله نقلیه را در حالت حرکت قرار می دهد
  • اعداد ۱، ۲ و ۳: زمانی که نیاز به قدرت بیشتری حین رانندگی حس می شود، باید شماره دنده را عوض کرد. شماره های درج شده روی اهرم دنده تا حدودی به شتاب و سرعت گرفتن خودرو کمک می کنند و هنگام بالا و پایین رفتن از جاده های شیب دار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • دنده ۱ (L): وضعیت دنده یک در خودرو های دنده ای در بعضی از خودرو های اتوماتیک با حرف L نشان داده می شود.

قدم دوم، روشن کردن خودرو و حرکت با ماشین دنده اتومات

فرقی نمی کند در حال آموزش رانندگی با ماشین اتومات و یا غیر اتومات باشید. مطابق معمول باید پای راست خود را بر روی پدال ترمز قرار دهید. سپس بعد از قرار دادن سوییچ در جایگاه خود و چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت، اتومبیل را روشن کنید. پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید و اهرم دنده را در وضعیت حرکت (D) قرار دهید.

شروع به حرکت با خودرو دنده اتوماتیک

ترمز دستی را خوابانده و  محیط اطراف به خصوص نقاط کور خودرو خود را بررسی کنید. بعد از این که از عدم وجود مانع در اطراف اطمینان پیدا کردید، به آرامی پای خود را از روی ترمز بردارید و بر روی پدال گاز قرار دهید و شروع به حرکت کنید. هنگامی که به مقصد خود رسیدید، با اعمال فشار تدریجی روی پدال ترمز، وسیله نقلیه را متوقف کنید و اهرم دنده را در وضعیت پارک (P) قرار دهید. با بررسی علائم راهنمایی و رانندگی اطمینان حاصل کنید که در جای مناسبی قصد توقف دارید. سپس موتور را با چرخاندن کلید در خلاف جهت عقربه های ساعت خاموش کنید.

چه تفاوت هایی بین دنده اتوماتیک و دنده دستی وجود دارد؟

مطمئنا رانندگی با اتومبیل های اتوماتیک آسان تر است چرا که دیگر نیازی به تعویض دنده نیست و هنرجویان فقط باید بر روی آینه ها، سرعت، سایر اتومبیل ها و عابران پیاده تمرکز کنند. با این حال شاید به هنگام رانندگی با دنده اتومات متوجه چند نکته نشده باشید:

تفاوت ها و شباهت های دنده اتومات با دنده دستی

  • در بزرگراه ها هیچ تفاوتی وجود ندارد. چه پشت فرمان خودرو اتومات نشسته باشید و چه از خودرویی با دنده معمول و دستی استفاده بکنید. رانندگی در وضعیت حرکت (D) دقیقا شرایط یکسانی دارد.
  • خودرو دنده اتومات در ترافیک بهترین گزینه است. دیگر نیاز نیست چندین و چند بار بین دنده ۱ و وضعیت خلاص، دنده عوض کنید.
  • در هنگام سبقت گرفتن، بالا رفتن از تپه ها یا کنار زدن خودرو، برخی از اتومبیل های اتوماتیک قدیمی دارای دکمه اوردرایو (Overdrive) با علامت D بر روی جعبه دنده هستند که کمی بیشتر به موتور قدرت می دهد. اکثر مدل های جدید به اندازه کافی هوشمند هستند که قدرت کافی در این شرایط را فراهم کنند.

پیش از پشت فرمان نشستن، حتما تمرین کنید

بهتر است قبل نشستن پشت فرمان خودرو های دنده اتوماتیک در جاده های شلوغ، کمی در خیابان های دور و اطراف منزل خود و در ساعات کم ترافیک تمرین کنید. از آن جایی رانندگی با دنده اتومات راحت تر از خودروهای معمول است، این فرایند زیاد طول نخواهد کشید. در پایان می توانید برای شرکت در دوره های آموزش خصوصی رانندگی، با شماره های موجود در سایت نیم کلاج تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

09128923228