همه چیز درباره حق تقدم در سه راه ها

۳ راه ها تقاطع های T شکلی هستند و سه جاده در این نقاط به هم می رسند. دقیقا مانند هر تقاطع دیگری هنگام نزدیک شدن به آن ابتدا باید احتیاط کنید و از سرعت خود بکاهید. ضمن این که مراقب عبور سایر خودرو ها و عابرین پیاده هستید، باید قوانین راهنمایی و رانندگی در این نقاط را به درسی رعایت. در این مقاله قصد داریم به آموزش حق تقدم در سه راه ها بپردازیم. با ما در نیم کلاج همراه باشید.

آشنایی با تابلوهای حق تقدم عبور

برای اخذ گواهینامه پایه یک، پایه دو و پایه سه قدم اول، آشنایی کامل با تابلوهای راهنمایی و رانندگی است. بنابراین پیش از این که سراغ قوانین رعایت حق تقدم در سه راه ها برویم، لازم است با تابلوهای حق تقدم آشنا شویم.

تابلو های رعایت حق تقدم

تابلو ایست (STOP)، معروف ترین علامت رانندگی

تابلو ایست یا STOP یکی از مهم ترین تابلوهای بازدارنده یا انتظامی راهنمایی و رانندگی. این تابلو معمولا بر سر تقاطع هایی که ترافیک نرمال داشته و نیازی به نصب چراغ راهنمایی و رانندگی ندارند، دیده می شود. خطی نیز از پای تابلو ایست بر روی زمین کشیده می شود که به آن خط ایست می گویند. به هنگام مشاهده این تابلو، حق تقدم با وسیله ای است که زودتر به تقاطع رسیده یا نشان ایست بر سر راه او نیست.

تابلو های رعایت حق تقدم

تابلو رعایت حق تقدم

تابلو بازدارنده رعایت حق تقدم، معمولا در تقاطع های فرعی به اصلی دیده می شود. راننده در صورت مشاهده این تابلو باید با کاهش سرعت و یا توقف کامل مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی حق تقدم را رعایت کند.

تابلو حق تقدم عبور با شما

یکی دیگر از تابلو های بازدارنده یا انتظامی، تابلو حق تقدم عبور با شما است. به این معنی که راننده مقابل باید به شما اجازه عبور بدهد. رنگ آبی به تابلوهایی با محتوای خدماتی، حرکات مجاز، علائم اخباری و راهنمای مسیر در آزاد راه ها اختصاص دارد.

تابلو حق تقدم عبور با وسیله نقلیه مقابل

همانند تابلو حق تقدم با شما، تابلویی بازدارنده و انتظامی است. هنگام روبرو شدن با این نشان باید به وسیله نقلیه مقابل اجازه عبور داده شود چرا که مطابق قانون حق تقدم با وسیله نقلیه مقابل است.

تابلو خیابان اصلی و پایان خیابان اصلی

تابلو خیابان اصلی

نشانی بازدارنده یا انتظامی در قوانین راهنمایی و رانندگی است. راننده در هنگام رویارویی با این تابلو، باید خود را آماده وارد شدن به خیابان اصلی کند. رنگ زرد معمولا برای بیان هشدار های عمومی در تابلوها به کار برده می شود.

تابلو پایان خیابان اصلی

تابلو پایان خیابان اصلی با ۳ خط مشکی، مفهوم پایان یافتن خیابان اصلی را در ذهن راننده متبادر می کند. راننده در هنگام مشاهده این علامت بازدارنده یا انتظامی، باید خود را آماده پایان یافتن خیابان اصلی کند.

آموزش رعایت حق تقدم صحیح در سه راه ها

در مسیر های مختلف، رانندگان مستلزم رعایت حق تقدم هستند. چهار راه ها، هنگام پارک دوبل، موقع خروج از فرعی و در خیلی از موقعیت های دیگر، رعایت این قوانین از خطرات احتمالی جلوگیری می کند. در این میان، برای رعایت حق تقدم در تقاطع های سه راهی، باید با توجه به تابلو های راهنمایی و رانندگی تصمیمی گیری شود.

تابلو ایست

اگر تقاطع فاقد علائم کنترلی باشد، باید مطابق دستورالعمل ها اقدام به حرکت کرد. تقاطع های سه راهی (T شکل)، تقاطع چهار راهی است که خیابان فرعی منتهی به آن از روبرو ادامه پیدا نکرده است. در این تقاطع ها باید به این نکته توجه کرد که همیشه مسیر مستقیم، مسیر اصلی بوده حتی اگر مسیر تلاقی کننده عرض بیشتری داشته باشد.

رعایت حق تقدم در سه راهی

برای مثال در تصویر بالا، مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی حق تقدم با خودرو A است چرا که در مسیر اصلی قرار دارد. خودرو B که در مسیر فرعی است باید پیش از ورود به تقاطع توقف کنند و منتظر عبور وسایل نقلیه ای که در مسیر اصلی حضور دارند، باشد. پس از عبور آن ها می تواند با رعایت قوانین و مقررات و با سرعت مجاز، وارد مسیر اصلی شود.

حق تقدم در سه راهی با حضور 3 خودرو

حال فرض کنید در مسیر اصلی دو خودرو در حال حرکت هستند. در چنین حالتی همیشه حق تقدم با خودرویی است که به سمت راست گردش می کند. پس در تصویر بالا ابتدا خودرو A، سپس c و در آخر خودروی B حرکت می کنند.

همه باید حق تقدم را رعایت کنند

قانون، حق تقدم را به کسی نمی دهد بلکه فقط وسیله نقلیه ای را که باید به بقیه اجازه عبور دهد، مشخص می کند. اگر خودرویی باید حق تقدم را به سایرین بدهد اما از انجام این کار اجتناب کند، سایر وسایل نقلیه در صورت لزوم باید توقف کنند یا برای حفظ ایمنی به خودروی خطاکار اجازه عبور دهند.

قوانین حق تقدم به رانندگان کمک می کند تا با خیال راحت در مسیر هایی که تابلوهای راهنمایی و رانندگی وجود ندارند، تصمیم گیری کنند. علاوه بر خودرو ها و وسایل نقلیه سنگین، دوچرخه سواران و عابران پیاده نیز باید از این قوانین پیروی کنند. بنابراین از آنجایی که آموزش رانندگی برای کسانی که گواهینامه دارند، با استرس کمتری همراه است پیشنهاد می کنیم برای شرکت در دوره های آموزش خصوصی رانندگی با شماره های اعلام شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظرات(2)
میترا غیاثی
رمضون
09128923228