آموزش دور دو فرمان و یک فرمانه

برای بالابردن مهارت رانندگی نیاز دارید حداقل هفته‌ای چندساعت تمرین داشته باشید. بعداز اینکه گواهینامه صادر شد و هیچ تمرین رانندگی انجام ندهید٬ تمام اصول رانندگی را فراموش خواهید کرد. بیشترین چالش افراد تازه کار در رانندگی٬ پارک دوبل٬ دنده عقب٬ دور زدن دوفرمان و یک فرمان است. در این مقاله قصد داریم در مورد تمام اصول دور زدن دوفرمان و یک فرمان صحبت کنیم.

آموزش دور یک فرمان

ترافیک و تصادف معضلات و مشکلاتی هستند که بیشتر در بزرگراه و خیابان های عریض شهرهای بزرگ اتفاق می افتد. حتما در خیابان‌ها به چشم دیده اید که افراد ناشی ناگهان بدون درنظرگرفتن هیچ معیاری اقدام به دور زدن می کنند و حق تقدم برای وسایل نقلیه دیگر در نظر نمی گیرند. حق تقدم وسایل نقلیه‌ای را که بصورت مستقیم در حال عبور هستند در نظر نمی‌گیرند و موجب تصادف و از دست دادن سلامتی خود و سرنشینان اتومبیل می‌شوند. رانندگی در ترافیک و دور زدن در چینین شرایطی سخت نخواهد بود اگر بتوانید در سریع‌ترین زمان، آن را به شکل درست و کامل انجام دهید.

آموزش دور دو فرمان

آموزش دور یک فرمان بصورت درست و منطقی برای تمام اتومبیل‌های سواری

همیشه فکر می کنید دور یک فرمان هیچ قاعده و قانونی ندارد اما برعکس برای همین یک عمل ساده، بند آئین‌نامه  بسیار محکمی نوشته شده است. اولین قانون این است که مطمئن شوید خیابانی که می خواهید در آن دور یک فرمان انجام دهید یک طرفه نباشید چون دور زدن در خیابان یک طرفه ممنوع است. دومین نکته ای که باید به آن توجه کنید خط وسطی که خیابان را به دو مسیر عبوری رفت و برگشت تقسیم کرده ممتد نباشد. براساس قانون خط ممتد به معنای دیوار قانونی می باشد و از این دیوار نباید عبور کرد.

سومین قانون مهم که رانندگان اصلا به آن اهمیت نمی دهند٬ در حریم تقاطع نباید دور یک فرمان بزنید. اما در خیابان هایی با عرض ۱۲ متر به بالا می توان در آن دور یک فرمان انجام داد. نکته بسیار مهم که نباید هیچگاه فراموش کنید این است که هرگاه بخواهید دور یک فرمان یا دو فرمان بزنید٬ حکم فرعی دارد. اگر به هر دلیلی تصادف با اتومبیل هایی که در حال عبور مستقیم هستند اتفاق بیافتد٬ شما مقصر هستید. پس باید دور زدن با دقت و مراقبت و رعایت حق تقدم انجام گیرد.

 

دور یک فرمان در خیابان های با خط مقطع؛ آموزش دور زدن یک فرمانه

هنگام رانندگی در یک خیابان دوطرفه که خط وسط آن مقطع می باشد و عرض آن ۱۲ متر یا بیشتر است  در حال حرکت هستید. در یک لحظه بیاد میاورید که باید دور بزنید اما شرایط و قوانین دور زدن یک فرمان را نمی دانید. تصمیم داریم در ادامه به سادگی قوانین دور یک فرمان را برای شما توضیح دهیم:

  • به تابلو و خطوط راهنمایی و رانندگی خیابان پیش از دور زدن توجه کنید.
  • ابتدا راهنمای سمت راست را بزنید و با رعایت احتیاط٬ در منتهی الیه سمت راست می‌ایستید. بعد راهنمای سمت چپ را روشن کرده و ضمن نگاه کردن به آینه ی بغل (سمت چپ) سرخودتان را برگردانید به سمت چپ به نقطه‌ی کور آینه پوشش بدهید.
  • سپس ضمن حرکت دادن اتومبیل بصورت لاک پشتی٬ ۳۰ درجه اتومبیل خود را به سمت چپ کج کرده و ایست خروج از پارک یا ایست ۳۰ درجه را انجام می دهید.
  • سر را به سمت چپ برمی‌گردانید تا پوشش کاملی از لحاظ دید کافی به مسیر عبوری که شما در آن هستید داشته باشید و در صورت وجود وسیله‌ی نقلیه‌ی در حال عبور رعایت کامل حق تقدم را کرده باشید.
  • بعد از اطمینان کامل از عدم وجود خطر، ضمن حرکت کردن بصورت لاک پشتی تمام فرمان را به سمت چپ چرخانده و در وسط خیابان مقابل خط مقطع می‌ایستید.
آموزش یک فرمانه

حتما این سوال برای شما ایجاد شده است که چرا ایست داشته باشید؟ حق تقدم برای وسایل نقلیه‌ای است که از سمت راست به طرف چپ ما در حال عبور هستند. پس از ایست سوم و اطمینان از عدم وجود خطر و با احتیاط دور کامل بزنید. زمانی که اتومبیل ما کمی مانده در خیابان در مسیر عبوری جدید کاملاً صاف شود اقدام به صاف کردن فرمان می‌کنید تا اتومبیل، به چپ و راست منحرف نشود و بهترین راه برای صاف کردن فرمان این است که به جلوی اتومبیل خیره نشوید.

دور زدن با دو فرمان در خیابان های با عرض کمتر ۱۲ متر، آموزش دور دو فرمان

حتما با چنین مشکلی روبرو شده‌اید که درخیابان‌های کم عرض و دوطرفه (پایین تر از ۱۲ متر) قرار گرفته‌اید و بعد از چندین بار دور زدن به سختی توانسته اید با گرفتن نیم کلاج ماشین را درمسیر اصلی قرار دهید. بهترین راهکار این است که روش اصولی دور زدن در خیابان های کم عرض را یاد بگیرید. در ادامه قرار است درمورد اصولی ترین روش دور زدن یک فرمان توضیح دهیم. اولین اقدام این است که تمرکز کنید! موارد زیر را بررسی کنید که در این محل‌ها دور نخواهید زد:

  1. سپس به خط وسط مقطع (بریده بریده) خیابان که به دو مسیر عبوری رفت و برگشت تقسیم می شوند توجه کنید. چرا؟ خط ممتد به معنای دیوار قانونی بوده و از روی آن نبایستی عبور کنید.
  2. دومین موردی که باید توجه کنید! در حریم تقاطع ها نخواهید دور بزنید. (حداقل ۱۵ متر قبل و بعد از تقاطع را حریم تقاطع می گویند)
  3. توجه کنید خیابان یک طرفه نباشد.
دور زدن یک فرمانه

حالا باید برای دور زدن دو فرمان اقدام کنید. در این حالت نباید دور یک فرمان بزنید٬ حتما از دور دو فرمان استفاده کنید و شما مجبورید که یکبار رو به جلو رفته و مجددا دنده عقب بیایید تا بتوانید براحتی دور بزنید.

اهمیت حرکت لاک پشتی در دور دو فرمان

کسی که می‌خواهد در یک خیابان کم عرض دور بزند بایستی بتواند از کنترل کلاج خوبی برخوردار باشد تا بتواند اتومبیل خود را به صورت سانتیمتری حرکت بدهد. این عمل موجب می‌شود تا از کنترل بالا و نیز سرعت عمل خوبی در چرخاندن فرمان برخوردار شود و این کار فقط با مهارت داشتن در انجام حرکت لاک پشتی میسر خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از انجام دور دو فرمان چند دقیقه‌ای مجدداً حرکت لاک پشتی تمرین کنید.

ساده ترین روش دور دو فرمانه

ساده ترین روش دور دو فرمانه، دور زدن با دو فرمان برای همه‌ اتومبیل‌های سواری

باید توجه داشت که رعایت احتیاط و اجرای دقیق آیین نامه‌ی راهنمایی و رانندگی همیشه ضامن حفظ سلامت و سرنشینان اتومبیل شما و نیز وسایل نقلیه‌ی دیگر می‌باشد. بنابراین اگر شما بدون داشتن دقت کافی و بدون در نظر گرفتن هیچ معیاری بصورت ناگهانی بخواهید اقدام به دور زدن نمایید کاملاً روشن است که موجب تصادف خواهد شد بنابراین برای دور زدن با دو فرمان بایستید. به روش ذیل کاملاً توجه کرده و نکته به نکته‌ی آن را اجرا کنید.

نحوه دور دو فرمان به زبان ساده

معمولاً شما در خیابان در حال حرکت هستید و بعد تصمیم می‌گیرید دور بزنید بنابراین بایستی ابتدا راهنمای سمت راست را بزنید آنگاه سرعت خود را به آرامی کم کنید به آینه‌ی وسط و سمت راست نگاه کنید. با پوشش دادن به نقاط کور آینه سرتان را به سمت راستان برگردانید تا مطمئن شوید که تردد وجود ندارد سپس با احتیاط کامل در منتهی الیه سمت راست متوقف می‌شوید (پارک ۳۰ سانت) تا بتوانید از عرض خیابان کاملاً استفاده کنید.

بعد راهنمای سمت چپ را می‌زنید و به آینه‌ی سمت چپ نگاه می‌کنید. پس از اطمینان از عدم وجود خطر اتومبیل خود را به صورت (۳۰ درجه) کج کرده و می‌ایستید و سرتان را کاملاً به سمت چپ برمی‌گردانید تا کاملاً نقاط کور خودرو را پوشش دهید.

اموزش دور دو فرمان

در صورتی که عرض خیابان طوری باشد که هنگام ایست دوم (ایست ۳۰ درجه) بتوانید کل طول خیابان را از سمت راست و چپ ببینید نیازی به ایست وسط خیابان نیست. در صورتی که عبور و مرور بگونه‌ای باشد که احتمال حتی ۱% خطر وجود داشته باشد تا وسط خیابان بصورت لاک پشتی حرکت کرده (کل فرمان را تا انتها به سمت چپ می‌چرخانید) و در وسط خیابان می‌ایستید و با نگاه کردن مطمئن می‌شوید که از سمت راست خطر وجود ندارد.

پس از اطمینان از اینکه خطری وجود ندارد رو به عرض سمت چپ خیابان، به سمت جدول مقابل حرکت کنید. زمانی که جدول مقابل از دید راننده از روی درب موتور اتومبیل محو شد ضمن حرکت کردن بصورت لاک پشتی فرمان اتومبیل را هر چقدر که می‌توانید به سمت راست می‌چرخانید تا چرخ‌های اتومبیل صاف شود و رو به جلو حرکت لاک پشتی را ادامه می‌دهید. (در این حالت اگر کمی اتومبیل ما به سمت راست کج شد اشکالی ندارد.)

اموزش گام به گام دور دو فرمانه به ساده ترین راه ممکن

دور دو فرمانه چگونه است؟ تا کجا جلو بروید که با جدول برخورد نکنید؟ پاسخ این است، تا جایی که از زیر قاب آینه‌ی بغل بتوانید پایین جدول کنار چرخ جلو را ببینید. در ضمن آن سمتی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهید که احساس کنید به جدول نزدیکتر است. معمولاً در این روش دور زدن با دو فرمان، چرخ سمت چپ به جدول نزدیکتر است.

نحوه گرفتن فرمان در دور زدن بسیار اهمیت دارد. در اتومبیل‌هایی که از فرمان بسیار نرمی برخوردار می‌باشند (هیدرولیک) می‌توانید فرمان برعکس را مقابل جدول جلو انجام نداده و زمانی که جدول مقابل را از زیر قاب آینه‌ی سمت راست مشاهده کرده اید توقف کرده و مرحله‌ی پنجم ۵ را انجام بدهیم. چنانچه مقابل جدول جلو چرخ اتومبیل را صاف نکرده و فرمان برعکس را به سمت راست نچرخانیم چرخ سمت راست به جدول نزدیکتر است.

راهنمای سمت راست را بزنید و دسته‌ی دنده را درون دنده‌ی عقب قرار می‌دهید و با نگاه کردن به عقب اتومبیل پس از اطمینان از اینکه خطری وجود ندارد بصورت لاک پشتی رو به عقب حرکت کرده و تمام فرمان را با استفاده از هر دو دست به سمت راست می‌چرخانید و حرکت خود را به صورت لاک پشتی ادامه دهید.

دور دو فرمانه در رانندگی

اما سؤال این است که تا کجا عقب بروید که بتوانید به راحتی رو به جلو دور بزنید و اصطلاحاً رد بشوید؟ تا جایی رو به عقب می‌روید که بتوانید از روی درب موتور جلو پایین جدول اتومبیل را ببینید تا بیش از اندازه نیاز نباشد عقب بیایید. در ضمن بهتر است در خیابان زیر ۷ متر مبنای ما رسیدن دستگیره ثابت درب عقب سمت راننده، به محل برخورد آسفالت و جدول عقب سمت راننده باشد. بهتر است در این لحظه هر چقدر از فرمان را که می‌توانید به سمت چپ بچرخانید تا مجدداً چرخ‌های اتومبیل صاف شود و سپس بیاستید.

راهنمای سمت چپ را روشن کرده و دسته‌ی دنده را درون دنده‌ی یک قرار می‌دهید، ضمن حرکت کردن بصورت لاک پشتی رو به جلو فرمان را به سمت چپ چرخانده و دور زدن خود را کامل می‌کنید. پس از اینکه اتومبیل ما در مسیر عبوری جدید صاف شد و فرمان نیز صاف شد حرکت بصورت عادی را انجام دهید.

در آموزشگاه رانندگی نیم کلاج به راننده‌ای حرفه‌ای تبدیل شوید

در این مطلب سعی کردیم به ساده‌ترین شکل ممکن نحوه زدن دور یک فرمان و دو فرمان را با ویدیو و تصاویر کاربردی به شما آموزش دهیم.

اگر به رانندگی علاقه‌مند هستید مربیان آموزشگاه رانندگی نیم کلاج با سال‌ها تجربه در زمینه آموزش مهارت و قوانین رانندگی، آماده پذیرش هنرجو هستند. ما در نیم کلاج، قدم به قدم در کنار شما خواهیم بود تا با یادگیری اصول و مهارت رانندگی در شرایط مختلف، خود را برای امتحان شهری و دریافت گواهینامه آماده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید بخش آموزش رانندگی خصوصی را مطالعه کنید یا با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول

در چه مناطقی دور زدن ممنوع است؟

  1. حریم تقاطع (15 متر قبل و بعد از آن)
  2. روی خط ممتد
  3. روی خط کشی عابر پیاده
  4. خیابان‌های یک طرفه
  5. جایی که دید مناسبی نسبت به خیابان نداشته باشید.

اگر سرهنگ از ما خواست که در منطقه ممنوعه دور بزنیم باید چه کنیم؟

ممکن است افسر بخواهد که تمرکز و پای بندی شما به قوانین را مورد ارزیابی قرار دارد. به اواعلام کنید که می‌دانید در این محدوده نباید دور بزنید سپس با دستور افسر کاری که خواسته است را انجام دهید.

در هنگام دور زدن، حق تقدم با چه کسی است؟

اگر قصد دور زدن دارید باید در نظر داشته باشید که حق تقدم با کسانی است که در مسیر مستقیم در خیابان در حال حرکت هستند و پس از عبور آن‌ها باید برای دور زدن اقدام کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظرات(6)
مهتاب
رانندگی سخته
قلی
مریم حسنی
آزاده
فاطمه
09128923228