همه چیز درباره گواهینامه پایه سوم

بسیاری از افراد علاقه دارند تا سریع تر گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنند. گواهینامه پایه سوم برای افرادی است که می خواهند برای اولین بار پشت فرمان یک اتومبیل بنشینند. در این مقاله می خواهیم تمام نکات مربوط به گواهینامه پایه سوم را بررسی کنیم. در ادامه مقاله همراه نیم کلاج باشید.

گواهینامه پایه سوم چیست و برای چه کسانی صادر می شود؟

افرادی که برای اولین بار می خواهند گواهینامه رانندگی دریافت کنند، گواهینامه پایه سوم را دریافت می کنند. این گواهینامه محدودیت هایی برای رانندگان تازه کار دارد. در حقیقت پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل تشویق دارندگان گواهینامه پایه سوم یک گواهی یک ساله رانندگی را صادر می کند. این کار به منظور کاهش تصادفات احتمالی صورت می گیرد. پس از آموزش رانندگی و دریافت گواهینامه پایه سوم، در صورتی که راننده تمامی قوانین و محدودیت ها را رعایت کرده باشد، اعتبار گواهینامه پایه سوم از یک به ۱۰ سال افزایش می یابد.

گواهینامه پایه سوم کی می یاد

گواهینامه پایه سوم برای چه اتومبیل هایی است؟

به طور کلی بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، خودروها به سه دسته تقسیم می شوند. خودروهای سنگین، خودروهای نیمه سنگین و اتومبیل های سبک سه دسته خودرو متفاوت هستند. منظور از اتومبیل های سنگین انواع و اقسام اتوبوس، کامیون، تریلی و جرثقیل است. خودروهای نیمه سنگین شامل کامیون های تک محوره، انواع مینی بوس و ون است. اتومبیل های شخصی و سواری نیز در دسته خودروهای سبک قرار می گیرند. با داشتن گواهینامه پایه سوم فقط می توان پشت اتومبیل های سواری نشست. البته پس از تمدید گواهی می توان برای دریافت گواهی پایه یک و دو نیز اقدام کرد.

گواهینامه پایه سوم

محدودیت های گواهینامه پایه سوم

افرادی که موفق به اخذ گواهینامه پایه سوم می شوند، باید در طی یک سال اول محدودیت ها و قوانین زیر را رعایت کنند.

  • دارندگان گواهینامه پایه سوم مجوز تردد در جاده های برون شهری را ندارند و در صورت تردد تخلف محسوب می شود. برای مثال فرد نمی تواند با ماشین شخصی از تهران به چالوس برود. در یک سال اول فرد فقط حق تردد در جاده ها، خیابان و اتوبان های شهری را دارد.
  • رانندگی با گواهینامه پایه سوم در ساعات شب ممنوع است. منظور از ساعت شب قبل از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح است.
  • تمدید گواهینامه برای افرادی تا زیر ۶۵ سال سن به صورت ۱۰ ساله است. افرادی که بین ۶۵ تا ۷۰ سال سن دارند، گواهینامه ۵ ساله دریافت می کنند. تمدید گواهینامه برای افرادی که بیش از ۷۰ سال سن دارند به صورت ۲ ساله خواهد بود.

برای اخذ گواهینامه پایه سوم چه شرایطی لازم است؟

متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی پایه سوم باید ۱۸ سال تمام داشته باشد. در قدیم لازم بود برای دریافت گواهینامه خدمت سربازی به اتمام رسیده باشد اما در حال حاضر بدون داشتن کارت پایان خدمت یا معافی نیز می توان برای دریافت گواهینامه اقدام کرد. افرادی که گواهینامه پایه سوم را دریافت کنند می توانند خودروهای سواری با ظرفیت ۵٫۳ تن و حداکثر ۹ نفر را جابجا کنند. همچنین فرد می تواند پس از دریافت گواهی نامه پایه سوم برای دریافت سایر گواهینامه ها اقدام کند. گواهینامه پایه ۲ برای افرادی صادر می شود که ۲۳ سال تمام داشته باشند و حداقل باید ۲ سال از صدور گواهی پایه سوم گذشته باشد. پس از گذشت دو سال از صدور گواهی پایه ۲ و با داشتن ۲۵ سال سن می توان گواهی پایه ۱ را نیز دریافت کرد.

هزینه گواهینامه پایه سوم

چه تخلفاتی بر اعتبار گواهینامه پایه سوم اثر می گذارد؟

جدای از رعایت قوانین و محدودیت ها باید این نکته را در نظر داشت که انجام تخلفات رانندگی بر اعتبار گواهینامه اثر گذار است. در صورت رعایت نکردن قوانین ممکن است گواهینامه شخص ابطال شود. مهم ترین تخلفاتی که بر اعتبار گواهینامه رانندگی اثر گذار است را در زیر مشاهده می کنید:

  • سرعت و سبقت غیرمجاز
  • تصادف منجر به فوت در صورتی که راننده مقصر شناخته شود
  • تصادف منجر به جراحت در صورتی که راننده مقصر شناخته شود

برای دریافت گواهینامه پایه سوم باید چه مراحلی را طی کنیم؟

برای دریافت گواهینامه پایه سوم ابتدا باید به یک آموزشگاه رانندگی مراجعه کنیم. در آموزشگاه رانندگی ابتدا آیین نامه رانندگی و راهنمایی تدریس می شود. آیین نامه شامل مقررات عبور و مرور و مسائل فنی خودرو است. پس از شرکت در آزمون آیین نامه و کسب امتیاز لازم در کلاس های عملی شرکت می کنیم. در کلاس های عملی یک مربی طی ۱۰ جلسه رانندگی را به صورت عملی آموزش می دهد. آموزش رانندگی شامل تمام مهارت ها مثل پارک دوبل، دنده عقب و دور زدن است. پس از طی کردن آموزش عملی در آزمون آیین نامه اصلی شرکت می کنیم. این آزمون از طرف راهنمایی و رانندگی برگزار می شود. پس از موفقیت در آزمون باید در آزمون عملی که توسط افسر راهنمایی و رانندگی انجام می شود، شرکت کنیم. به صورت خلاصه مراحل دریافت گواهینامه رانندگی را در زیر مشاهده می کنید:

  • ثبت نام در یک آموزشگاه رانندگی
  • شرکت در کلاس های آیین نامه
  • آزمون آیین نامه داخلی آموزشگاه
  • شرکت در ۱۰ جلسه عملی تمرین رانندگی
  • آزمون اصلی آیین نامه
  • آزمون عملی رانندگی
  • دریافت گواهینامه پایه سوم با اعتبار ۱ ساله
سن گواهینامه پایه سوم

هزینه دریافت گواهینامه پایه سوم چقدر است؟

معمولا هزینه کلاس ها در شهرهای مختلف متفاوت است. هزینه کلاس شامل هزینه آموزش تئوری و عملی می شود. معمولا هزینه کلاس های تئوری در حدود ۷۰ هزار تومان است. کلاس های عملی نیز هزینه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارند. بخشی از هزینه نیز باید به حساب نیروی انتظامی و شهرداری واریز شود. این هزینه حدود ۳۰ هزار تومان است. همچنین در صورت رد شدن در هر کدام از آزمون های تئوری یا عملی رسمی نیروی انتظامی باید هزینه اخذ مجدد آزمون به حساب نیروی انتظامی واریز شود. همان طور که اشاره کردیم هزینه دریافت گواهینامه متغییر است و بنا به کیفیت آموزشگاه یا شهر محل سکونت تغییر می کند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با خدمات نیم کلاج به صفحه مربی آموزش رانندگی برای گواهینامه دارها مراجعه کنید.

سوالات گواهینامه پایه سوم

گواهینامه پایه سوم چند روزه به متقاضی تحویل داده می شود؟

پس از موفقیت در آزمون عملی یک برگه رسید به متقاضی تحویل داده می شود. باید دقت داشت که با برگه رسید نمی توان رانندگی کرد و این کار تخلف به حساب می آید. معمولا زمان دریافت گواهینامه متغییر است. اما به طور معمول ۴ تا ۶ هفته دریافت گواهینامه رسمی پایه سوم به طول می انجامد.

گواهینامه پایه سوم، شروع رانندگی به صورت حرفه ای

در این مقاله به بررسی کامل گواهینامه پایه سوم پرداختیم. معمولا افراد تجربه خوبی از دریافت اولین گواهینامه خود دارند. دریافت گواهینامه چندان سخت نیست و با کمی تلاش می توان گواهینامه را دریافت کرد. با رعایت قوانین و محدودیت های یک ساله نیز می توان گواهینامه ای با اعتبار ۱۰ ساله دریافت کرد. در انتهای مقاله پیشنهاد می کنیم برای تمرین مهارت رانندگی با نیم کلاج تماس بگیرید. آموزشگاه خصوصی رانندگی نیم کلاج برای افرادی است که گواهینامه رانندگی دارند اما می خواهند بیشتر بر روی مهارت های رانندگی خود کار کنند. مربیان نیم کلاج به  شما کمک می کنند تا با مهارت و آرامش بیشتری رانندگی کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

09128923228