آشنایی با سیستم های داخلی خودرو

آشنایی با بخش های مختلف داخل خودرو به راننده کمک می کند تا تجربه بهتری در طول رانندگی داشته باشد. همچنین قدرت تصمیم گیری افراد را پشت فرمان افزایش خواهد داد. در این مقاله به معرفی مهمترین سیستم های داخلی خودرو و عملکرد هر کدام خواهیم پرداخت. با ما در نیم کلاج همراه باشید.

داشبورد خودرو چه بخش هایی را شامل می شود؟

برای اینکه بتوانید رانندگی مطمئنی داشته باشید، باید از عملکرد ها و موقعیت کلیه سیستم های داخلی خودرو خود آگاه باشید. داشبورد یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده بخش داخلی خودرو است. پیش از ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم اگر به فکر تقویت مهارت های رانندگی خود هستید، در کلاس های آموزشگاه رانندگی نیم کلاج شرکت کنید.

داشبورد خودرو

صفحه ابزار خودرو که شامل سنجه هایی است که موارد زیر را شامل می شود:

  • سرعت سنج، که نشان دهنده سرعت در واحد کیلومتر بر ساعت است
  • دور سنج موتور، که نشان دهنده دور موتور در واحد دور در دقیقه است
  • کیلومتر شمار، مسافتی که خودرو حرکت کرده را نشان می دهد
  • نشانگر سوخت نشان دهنده میزان بنزین موجود در مخزن سوخت خودرو است
  • روغن سنج، میزان روغن خودرو را نشان می دهد

چراغ های هشدار دهنده

چراغ های هشدار دهنده در داشبورد اتومبیل، در صورت بروز مشکل در عملکرد خودرو روشن می شوند. سه نوع چراغ هشدار وجود دارد:

  • چراغ هشدار دهنده فشار روغن: هنگامی که روغن موتور با فشار لازم در گردش نیست، روشن می شود
  • چراغ هشدار دهنده دما: زمانی که دمای موتور یا خنک کننده رادیاتور بالا باشد روشن خواهد شد
  • چراغ هشدار دهنده باتری: وقتی باتری خودرو در حال خاموش شدن است روشن می شود

فرمان، مهمترین ابزار هدایت خودرو

فرمان دقیقا در برابر صندلی راننده قرار دارد. چرخاندن فرمان نیرویی را منتقل می کند که چرخ ها را به گردش در می آورد و جهت حرکت خودرو را تعیین می کند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با روش دور زدن، مقاله ساده ترین روش دور دو فرمانه را مطالعه کنید.

فرمان خودرو

امروزه بیشتر وسایل نقلیه دارای فرمان برقی هستند و همین امر چرخاندن چرخ ها را نسبتا آسان می کند. اگر خودرو شما فرمان برقی دارد و برای چرخاندن چرخ ها نیاز به نیروی زیادی وارد می کنید، احتمالا باید فکر تعمیر اتومبیل باشید.

روشن کردن خودرو با سوییچ

با قرار دادن سوییچ در جایگاه خود که معمولا در کنار فرمان قرار دارد. توسط سوییچ مدارهای الکتریکی خودرو فعال شده و موتور استارت خواهد خورد. برای روشن کردن خودرو لازم است که سوییچ در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود. چرخش اول  موقعیتی است که خودرو در پارک قرار دارد. موقعیت دوم باعث می شود که داشبورد فعال شود. با چرخش کامل سوییچ موتور خودرو شما شروع به کار کند.

آشنایی با پدال های گاز و ترمز

پدال گاز کف خودرو و در سمت راست قرار دارد. این پدال میزان گاز ورودی به موتور را کنترل می کند و از این طریق سرعت وسیله نقلیه کم و زیاد می شود. نحوه صحیح قرار گیری پا بر روی پدال گاز به صورتی است که پاشنه بر روی زمین قرار گیرد.  پدال ترمز سمت چپ گاز قرار دارد. در صورت فشار دادن ترمز، سرعت خودرو کاهش می یابد و یا به طور کامل متوقف می شود. شما باید از نیروی پای راست خود (با قرار گیری پاشنه پا بر روی زمین) برای اعمال نیرو بر روی پدال استفاده کنید.  ترمز دستی نیز اهرمی در سمت راست راننده است که عملکرد آن شباهت هایی به پدال ترمز دارد. از ترمز دستی برای جلوگیری از حرکت اتومبیل هنگام پارک یا کند کردن سرعت در صورت عدم موفقیت ترمز معمولی استفاده می شود.

پدال خودرو

دنده خودرو، تغییر دهنده شتاب وسیله نقلیه

دنده اتومبیل روی کنسول بین صندلی های جلو قرار دارد. از دنده برای حرکت یک وسیله نقلیه به جلو، به صورت معکوس یا خلاس کردن ماشین استفاده می شود. دامنه سرعت و حرکت موثر هر دنده، به دامنه موتور خودرو بستگی دارد. برای همین زمان تعویض دنده در اتومبیل های مختلف، با یکدیگر متفاوت است.

دنده ماشین

در اتومبیل های دارای دنده دستی، باید بین گرفتن کلاج و تعویض دنده هماهنگی شکل بگیرد. اما در اتومیبل های دنده اتومات، اجازه تنظیم شتاب خودرو به راننده داده نمی شود.

کلاچ، قطع کننده انتقال نیروی دنده به موتور خودرو

معمولا بیشترین مشکلی هنرجویان در کلاس رانندگی دارند، کار با پدال کلاچ است. پدال کلاچ فقط در اتومبیل هایی که گیربکس دستی دارند یافت می شود. ابن پدال در کف خودرو و سمت چپ پدال ترمز قرار دارد. در هنگام فشار دادن کلاچ، انتقال نیرو به موتور از گیربکس بین می رود و هنگامی که رها می شود، نیرو منتقل می شود. باید با پای چپ خود به کلاچ نیرو وارد کنید در حالی که پاشنه پا بر روی سطح خودرو قرار دارد.

ترمز اتومبیل

هشدار به سایر رانندگان بوسیله بوق خودرو

بوق معمولا در مرکز فرمان اتومبیل قرار دارد و باید در فاصله ۳۰ تا ۶۰ متری شنیده شود. نباید از بوق خودرو زیاد استفاده شود و فقط زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که راننده، قصد هشدار دادن به عابرین پیاده و رانندگان سایر وسایل نقلیه را دارد.

آینه

ماشین شما هم به آینه وسط و هم به آینه های جانبی مجهز است. قبل از شروع رانندگی از تنظیم بودن آینه ها اطمینان حاصل کنید. آینه وسط عقب در مرکز فوقانی شیشه جلو اتومبیل قرار دارد و به شما امکان می دهد آنچه را که در پشت سر شما اتفاق می افتد را ببینید. آینه های جانبی در قسمت بیرونی وسیله نقلیه شما قرار دارند و مشاهده ترافیک جانبی را برای راننده امکان پذیر می کنند.

آینه بغل

روشن شدن محیط با چراغ های خودرو

چراغ های خودرو عضو مهمی در خودرو هستند زیرا به شما امکان می دهند محیط اطراف خود را ببینید و به سایر رانندگان را از اقدامات آینده خود با خبر کنید. وسایل نقلیه باید به چراغ های کم نور و همچنین نور بالا مجهز شوند هنگام تاریک شدن یا هر لحظه که راننده احساس کاهش دی پیدا کرد، باید چراغ های خودرو را روش نماید.

چراغ های وسیله نقلیه

چرغ های نور بالا درخشندگی بیشتری دارند و مسافت بیشتری را روشن می کنند. نور بالا در مواقعی که دید بسیار کاهش می یابد، استفاده می شود. با این وجود ، شما نباید از آن در مه استفاده کنید، زیرا فقط باعث کور شدن دید سایر رانندگان می شوید. همچنین هر وسیله نقلیه از چراغ ترمز در قسمت پشتی خودرو بهره می برد. چراغ های ترمز هنگام فشردن پدال ترمز روشن می شوند تا به وسایل نقلیه پشت سر نشان دهند هشدار داده شود. چراغ های دنده عقب نیز هنگامی که خودرو در حال حرکت به سمت عقب است، روشن می شوند.

هشدار دادن به سایر وسایل نقلیه به کمک چراغ های راهنما

ماشین شما مجهز به چراغ های راهنما در چهار گوشه آن است. در داخل اتومبیل، این چراغ ها معمولا به صورت فلش های سبز در جهت چرخش مورد نظر ظاهر می شوند. در اکثر خودروها ، اهرم چرخش در سمت چپ فرمان قرار دارد. تغییر اهرم به سمت بالا نشانگر چرخش راست و پایین آوردن آن نشانگر چرخش به سمت چپ است. چراغ راهنما باید بعد از چرخش یا تغییر خط خاموش شود، اما اگر این اتفاق نیافتد، باید هرچه سریعتر آن را به صورت دستی خاموش کنید.

چراغ وضعیت هشدار

چراغ های هشدار، نشان دهنده وضعیت خطر

چراغ های هشدار به سایر رانندگان نسبت به وضعیت اضطراری که ممکن است خودرو با آن روبرو شده باشد هشدار می دهند. با فعال کردن چراغ هشدار، هر چهار چراغ قرمز رنگ خودرو روشن می شوند. جایگاه قرار گیری چراغ هشدار، معمولا در وسط داشبورد و به شکل مثلث خطر است.

برای حفظ ایمنی هنگام رانندگی، با سیستم داخلی خودرو آشنایی کامل داشته باشید

بدون اطلاع از کاربرد ابزار ها و بخش های مختلفی که در داخل خودرو قرار دارد، ممکن است در طول رانندگی با مشکل روبرو شوید. حتی احتمال دارد امنیت سر نشینان خودرو به خطر بیفتد. بنابراین قبل از ورود به جاده مطمئن شوید که از  کلیه سازوکارهای داخلی ماشین خود اطلاع کافی دارید. در پایان می توانید برای شرکت در دوره های آموزش خصوصی رانندگی، با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

09128923228