چگونه در تقاطع، گردش صحیحی داشته باشیم؟

انجام گردش مناسب در رانندگی، فقط با تمرین حاصل می شود. هنگام گردش، چه قصد داشته باشید به سمت راست و یا به طرف چپ بپیچید و چه به دنبال دور زدن در مسیر باشید، همیشه باید چراغ راهنمای خودرو خود را روشن کنید و از سرعت خودرو خود بکاهید. سپس با چک کردن علائم راهنمایی و رانندگی، مجاز یا ممنوع بودن گردش را ارزیابی کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل و اصولی گردش به راست و چپ بپردازیم. شما می توانید برای یادگیری عملی مطالبی که در این مقاله ارائه شده، در کلاش های آموزشی آموزشگاه خصوصی نیم کلاج شرکت کنید.

روشن کردن چراغ راهنما

مراحل انجام صحیح گردش به سمت راست در تقاطع ها

به کمک آینه سمت راست می توانید با رعایت کامل موارد احتیاطی گردش به راست ایمنی داشته باشید. پیش از ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم اگر به شرکت در یک دوره عملی رانندگی فکر می کنید، سری به صفحه آموزش رانندگی حرفه ای به گواهینامه دارها بزنید.

۱- چراغ راهنمای خودرو را روشن کنید

در قدم اول باید در فاصله ۱۰۰ متری با تقاطع، چراغ راهنمای خودرو را روشن کنید و به سمت راست متمایل شوید. حاضر شدن در لاین سمت راست به سایر رانندگان این علامت را می دهد که شما در حال گردش به راست هستید.

۲- سرعت خود را کاهش دهید

با قرار دادن پای خود روی پدال ترمز، سرعت خود را تا ۱۶ الی ۲۴ کیلومتر در ساعت کاهش دهید. نگاهی به آینه وسط و آینه سمت راست خود بیاندازید تا ببینید که آیا اتومبیل های پشت سر شما سرعت خود را کم می کنند یا خیر. اگر متوجه شدید که اتومبیل های پشت سر از سرعت خود نمی کاهند، با چند بار ترمز کردن هشدار لازم را به آن ها بدهید.

گردش به راست

۳- مراقب عابر پیاده، دوچرخه سوار، موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه باشید

این کار را با نگاه کردن به پشت سر خود از طریق آینه سمت راست و آینه وسط خودرو انجام دهید. هنگامی که کاملا از باز بودن مسیر اطمینان پیدا کردید، با چرخاندن فرمان به سمت راست، گردش کنید.

۴- بعد از گردش، در اولین لاین سمت راست قرار بگیرید

اگر در حال گردش به یک خیابان دو طرفه و تک لاینه باشید، تنها یک لاین برای انتخاب دارید. در چنین شرایطی سعی کنید بدون این که با جدول برخوردی داشته باشید، به راست بپیچید. از دورگیری زیاد اجتناب کنید تا از ورود خودرو به لاین مقابل جلوگیری شود.

گردش به سمت چپ در چهارراه شامل چه مراحلی می شود؟

گردش به سمت چپ تمرکز بیشتری می طلبد چرا که باید علاوه بر خودرو های پشت سر، مراقب اتومبیل هایی که از روبرو و سمت چپ نیز در حال عبور هستند، باشید.

گردش به چپ

۱- به علائم راهنمایی و رانندگی جاده توجه کنید

باید قبل از تصمیم به گردش به سمت چپ به علائم توجه کنید چرا که همیشه گردش به چپ مجاز نیست. برای مثال برخی از چراغ های راهنمایی و رانندگی و تابلو های نصب شده در تقاطع ها، گردش به سمت چپ را ممنوع اعلام می کنند.

۲- چراغ راهنمای اتومبیل را روشن کنید و سرعت خود را کاهش دهید

مانند گردش به راست، ۱۰۰ متر قبل از گردش چراغ راهنما را روشن کنید. با نزدیک شدن به محل تغییر مسیر، سرعت خود را با فشار دادن بر روی پدال ترمز تا ۱۶ الی ۲۴ کیلومتر در ساعت کاهش دهید. تا حد امکان به خط میانه جاده نزدیک شوید.

توقف کامل قبل از گردش به چپ

۳- خودرو را کاملا متوقف کنید و منتظر عبور سایر خودرو ها باشید

همانطور که عبور سایر اتومبیل ها را نظاره گر هستید، با نگه داشتن فرمان، چرخ های خودرو را در مسیر مستقیم نگه دارید. اگر چرخ ها در حین انتظار برای گردش، کمی به سمت چپ چرخانده شوند و یک اتومبیل از پشت سر با شما برخورد کند، ممکن است شما را به سمت ترافیک احتمالی سوق دهد.

۴- با خالی شدن مسیر به سمت چپ بپیچید

اگر وسایل نقلیه کمتر از ۶۰ متر از شما فاصله دارند، گردش نکنید. پس از این که مسیر از سایر خودرو ها خالی شد، می توانید با گردش به سمت چپ، در لاین چپ و یا راست جاده قرار بگیرید. شما می توانید برای آشنایی با نحوه پارک دوبل، مقاله پارک دوبل صحیح را مطالعه کنید.

علامت دادن با دست هنگام رانندگی

در هنگام گردش، تمام جوانب لازم و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید

باید به هنگام گردش تا جایی که ممکن است احتیاط را رعایت کنید. چون با کوچکترین اشتباه شما، ممکن است سلامت سایر رانندگانی که در طول جاده در حال حرکت هستند نیز به خطر بیافتد. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورت خراب بودن چراغ های راهنما، می توانید با علامت دست مسیر حرکت و گردش خود را مشخص کنید. در پایان در صورتی که قصد شرکت در دوره های آموزش خصوصی رانندگی را دارید می توانید با شماره های اعلام شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظرات(1)
پریزاد
09128923228